Szerdán tartott "lakossági fórumot" az MMTBSZSZ mégpedig XCO témában. Én a szövetségi oldalon és a velo.hu-n is olvastam, ezen túl nem tudom, mennyire volt beharangozva a dolog, de (ennek ellenére?) elég kevesen voltunk - én ráadásul csak mint kibic.
Az esemény kerete a versenyévad értékelése volt, ami meg is történt, de a lényegi vita az XCO szakág jelene és jövője körül alakult ki.
Egyfelől van egy nyilvánvaló és folyamatos létszámcsökkenés az XCO versenyeken - még emlékszem, amikor a 90-es évek végén 100-120-an is indultunk a hobbi kategóriában (ma rövidtáv) egy-egy versenyen. Ezzel szemben ma egy XCO versenyen öszesen 150-200 körüli versenyző van (az említett számok a jelenlevők becslései).
Ugyanakkor egy-egy maratonon egyre többen, alkalmanként több ezren is részt vesznek, tehát a tömeg nem veszett el, csak átalakul.
A kérdés az volt, hogy mi legyen az XCO versenyekkel a jövőben.
Az egyik lehetőség, hogy az XCO versenyek legyenek az élsport ünnepe és minél nehezebb, lehetőleg világkupa szintű pályákkal, minél magasabb szintű versenyzési lehetőséget nyújtsanak az elitnek, míg a magukat kipróbálni szándékozók ismerkedjenek a versenyzéssel a maratonokon.
Vagy tegyék minél vonzóbbá a rövidtávú kategóriát a tömegek számára a szabályok módosításával (engedélyezni a lincensz nélküli indulást, rajtidő megváltoztatása stb.).
A kérdés ugyanis az, hogy miként fognak előkerülni Parti Andris, Buruczki Szilárd és a többiek utódai.
Én a környezetemben annyit látok, hogy a korombeli (30 körüli régi motorosok) már inkább a maratonokat részesítik előnyben a könnyedebb légkör miatt, nincs az a nagy lökdösődés és harc, mint hobbiban volt régen, de mégiscsak versenyzik az ember. Az XCO pedig maradhat a profik és a haladók (pardon, középtáv) játékszere látványos és izgalmas versenyekkel.
Szerintetek merre menjen az XCO tovább?