Sokszor megtalálnak olvasók és barátok is azzal a kérdéssel, hogy milyen gépet vegyenek. Ilyenkor mindig elmondom a szempontjaimat és bár ős-Canon-os vagyok, nem evangelizálok feltétlenül, mert ami nekem bejön, lehet, hogy másnak nem.
Nemrég kérdezte valaki, hogy mit érdemes venni: egy vadiúj prosumer gépet (Canon 50D) vagy egy régi profi gépet (Canon 1D v. 1Ds Mark II). Árban nagyjából ugyanott vagyunk, az 1D Mark II-esek úgy 700-900 angol font körül járnak, az 1Ds Mark II-esek úgy 1200-1500 font körül. Ezek az összegek nagyjából megegyeznek egy új 50D árával.
Először érdemes megnézni, hogy tudásban milyen különbségek vannak:
Váz | Canon EOS 1D Mark II | Canon EOS 50D |
Maximális felbontás | 3504 x 2336 | 4752 x 3168 |
Effektív pixelszám | 8.2 megapixel | 15.1 megapixel |
Érzékelő mérete | 28.7 x 19.1 mm | 22.3 x 14.9 mm |
ISO tartomány | 100 - 1600, 1/3 lépésenként, plusz 50 és 3200-as opcióként | 100, 200, 400, 800, 1600, plusz 3200 (H), 6400(H1) és 12800(H2) opcióként |
Auto-focus | 45 pontos | 9 pontos |
Expozició compenzáció | -3-tól +3 EV, 1/3 vagy 1/2 lépésekben | -2-tól +2 EV, 1/3 vagy 1/2 lépésekben |
Fénymérés | 21 pontos | 35 pontos |
Fókusztávolság-szorzó | 1.3x | 1.6x |
Sorozatfelvétel | 8.5 fps, max 40 JPEG vagy 20 RAW | 6.3 fps, max 60 JPEG vagy 16 RAW |
Memóriakártya | CF, SD | CF, UDMA |
Tömörítetlen formátum | RAW | RAW, sRAW1, sRAW2 |
LCD | 2", 230 000 pixel | 3", 920 000 pixel, Liveview |
Összefoglalva az EOS 1D Mark II előnyei
- nagyobb érzékelő, szebb képek, hiába nagyobb az 50D felbontása
- finomabban állítható ISO értékek, kevés fénynél jól jöhet
- 1.3x szorzó: itt nem hirdetek győztest, ha nagylátószögről van szó, akkor jobb az 1.3, ha teléről, akkor jól tud jönni az 1.6
- a 45 pontos autofókusz egy csodálatos dolog, sokkal pontosabban meg lehet adni, hogy a kép melyik részére fókuszáljon, sőt, be lehet állítani a Custom Function-ök között, hogy ne egy, hanem egy 5 vagy 11 pontos fókuszpont-csoportra állítson élességet
- a sorozatfelvételben egyértelműen gyorsabb, hacsak nem JPEG-ben fotózol. RAW-ban még mindig jobb az 1D és mielőtt még megjegyzést tesz valaki: igenis van olyan helyzet, amikor ezt ki lehet haszálni teljesen, főleg sportfotózásnál
És amiben az 50D jobb:
- a nagyobb felbontás nem nagyon tud érvényesülni a kisebb érzékelő miatt, ezért nem jár a teljes pont
- pontosabb fénymérés
- tudja az UDMA szabványt, ami a jPEG sorozatnál jön jól (90 képig tud lőni) és a képek lementésénél, akár 3x gyorsabb is lehet, szemben a hagyományos
mosópornálkártyánál - az sRAW lehetőség nagy segítség lehet, ha tudod, hogy nem óriásplakátra fogsz dolgozni és ezért nincs szükséged egy hatalmas felbontású file-ra, de nem szeretnél lemondani a RAW előnyeiről az utómunka során. Több tesztet is olvastam, de mindenhol dicsérik az sRAW képek minőségét
- Nagy hátsó kijelző és Liveview, ami nagyon hasznos tud lenni, ha nem tudsz belenézni a keresőbe
- Könnyű kezelhetőség: az 1D csak a Mark III sorozatban kapta meg azokat a kezelőszerveket, amik már a 30D-n is rajta voltak (kis joystick, SET gomb a hátsó tárcsán stb.), persze 2004-ben hozták ki, de akkor is idegesítő tud lenni néha a kezelőszervek bonyolultsága
Meg kell még persze említeni az 1D kapcsán, hogy magában rejti a használt cikkek kockázatát. Azaz soha nem tudhatjuk biztosan, hogy amit megvettünk, nem fog esetleg elromlani a következő kattintásnál.
Ki lehet nevetni, de én hiszek valamiféle fotófelszerelés-karmában, mert eddig én is mindig egyenes voltam az általom eladott holmikkal kapcsolatban és én is mindig ugyanazt kaptam, amit igért az eladó, egyáltalán, semmilyen módon nem lettem eddig átverve, legyen az ebay vagy Vatera.
Persze kellő körültekintéssel kell eljárni, de ahogy a fentiekből is kiderült, lehet, hogy érdemesebb egy régebbi, de profibb, mint egy vadiúj, de sok fontos szempontból kevesebbet tudó kamerát választani. És itt is érvényes a maxima, hogy mindenki olyan gépet válasszon, ami neki a leginkább megfelel.