Alig egy órája olvastam egy cikket a Guardian-on arról, hogy az angol kormány tervbe vette, hogy a németekhez hasonlóan készpénzzel jutalmazza azokat, akik régi autójuk helyett újat vesznek, amikor is látom, hogy itthon is ugyanezen töri a fejét a kormány. Itt, Londonban, mindezt természetesen a környezettudatosság mázába burkolták, az intézkedés fő célja hogy csökkenjen a "carbon footprint" - azaz a széndioxid-kibocsátás, de a cikk szépen végigviszi, hogy mennyire álságos ez az érvelés.
A dolog lényege annyi, hogy ugyan az új autók nagy átlagban valóban jóval környezetkimélobbek, mint a régiek, de az új autók eloállítása olyan környezeti terhelést jelent, hogy egy átlagos, 16 500 kilométeres átlagos éves futásteljesítmény esetén 10 év alatt "térül meg" a kisebb károsanyag-kibocsátás, arról nem beszélve, hogy a legritkább esetben használják az emberek 10 évig az autójukat.
A Guardian felveti persze, hogy ugyanebbol a pénzt lehetne a tömegközlekedésre is fordítani, mert annak lenne valóban pozitív hatása a környezetre - ellentétben a fenti protekcionista baromsággal. A szomorú az, hogy otthon valahogy mindig villámgyorsan utat találnak az ilyen, nyilvánvaló lobbinyomásra születő intézkedés-tervek, a normális dolgokban meg jóval ritkásabban lépkedünk előre.
Photo via lynac